株式会社介護共育研究会

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介護コンサルティング

介護事業所向けコンサルティング・研修・セミナー

介護分野支援メニューは、既に介護分野で事業をされている組織向けに業務改善を提供するメニューです。特養・老健・デイサービス・訪問介護・福祉用具などあらゆる介護事業所、サービス付き高齢者住宅(サ高住)に対応したメニューです。
現場の視察とトレーニングを組み合わせて、業務効率の改善、スタッフの養成、利用者様の満足度向上、利用者の家族の安心感の醸成を目指します。具体的には下記のようなメニューを提供しています。

The nursing care field support menu is a menu that provides business improvements for organizations that are already doing business in the nursing care field. This menu is compatible with all kinds of nursing care facilities such as special care, elderly care, day care, home-visit care, and welfare equipment, as well as senior housing with services. By combining on-site inspections and training, we aim to improve operational efficiency, train staff, increase user satisfaction, and create a sense of security for users' families. Specifically, we offer the following menus

  • 介護品質向上コンサルティング
    Nursing care quality improvement consulting
  • 組織運営コンサルティング
    Organizational management consulting
  • キャリアアップ支援コンサルティング
    Career advancement support consulting
  • モチベーションアップ事業
    Motivation improvement business
  • スポット相談対応
    Spot consultation available

介護品質向上コンサルティング

介護業界の人手不足により、経験・知識・技術のある職員の採用が難しくなっています。今後も益々採用が難しくなる中で、利用者の安心安全を提供する為に、経験の浅い職員を如何にしてスキルアップするかが課題となっています。
このコンサルティングメニューでは、介護の現場で求められる知識・技術の向上(虐待防止、身体拘束防止、認知症ケア、看取りetc)などチームワークを築き上げ、職員ひとりひとりの能力を活かし、施設全体の心地よいサービス作りを支援します。経験の浅い職員が多くても、職員の増員が難しい場合でも施設における介護品質向上を目指します。

期間:12か月(※)年度更新
※組織規模に応じ初回ヒアリングでスケジュールを検討します。

実施内容:現場の視察、ヒアリング、職員へのトレーニングを組み合わせ、業務効率の向上、スタッフのスキル向上、チームの課題及び対策づくりなど

Nursing care quality improvement consulting

Due to a labor shortage in the nursing care industry, it is becoming difficult to recruit staff with experience, knowledge, and skills. As recruitment continues to become more difficult, the challenge is how to improve the skills of inexperienced staff in order to provide safety and security to users. This consulting menu builds teamwork by improving the knowledge and skills required in nursing care settings (abuse prevention, physical restraint prevention, dementia care, end-of-life care, etc.), utilizes the abilities of each staff member, and creates comfortable services for the entire facility. We will support you. We aim to improve the quality of care at facilities, even if there are many inexperienced staff or it is difficult to increase the number of staff.

Period:12 months (*) Updated annually
*Schedule will be discussed at the initial hearing depending on the size of the organization.

Implementation content:ombining on-site inspections, interviews, and training for staff, improving work efficiency, improving staff skills, identifying team issues and creating countermeasures, etc.

組織運営コンサルティング

介護分野の事業は、利用者のケアだけでなく、働く職員の労務管理、行政との関りをはじめとした外部との連携など介護サービス維持をするために様々な業務があります。介護分野に参入後、こうした様々な業務に対応し、施設内部の管理や外部との良好な関係作りがサービス品質の維持に欠かせませんが、組織運営が立ち行かなくなるケースも多くあります。
その結果として、利用者側の不安・社会的な問題になり為、経営者のストレスも大きくなりがちです。
このコンサルティングメニューでは、営業、広報、人材管理、コスト管理など事業推進に必要な知識を管理者向けに体系だった教育メニューを提供し、現場のリーダー育成とスムーズな組織運営を目指すメニューです。

期間:12か月(※)年度更新
※組織規模に応じ初回ヒアリングでスケジュールを検討します。

実施内容:現場の視察、ヒアリング、業務の棚卸、リーダーと職員の役割分担、業務記述書作成、教育メニューによるスタッフの知識レベル向上、実務後のフィードバック

Organizational management consulting

Businesses in the nursing care field not only provide care for users, but also involve a variety of tasks to maintain nursing care services, such as labor management for working staff and collaboration with outside parties, including government relations. After entering the nursing care field, dealing with these various tasks, internal management of the facility and building good relationships with the outside world are essential to maintaining service quality, but there are many cases where organizational management becomes unsustainable. As a result, this can lead to anxiety and social problems for users, which can also increase stress for managers. This consulting menu provides a systematic education menu for managers to acquire the knowledge necessary for business promotion, such as sales, public relations, human resources management, cost management, etc., with the aim of developing on-site leaders and smooth organizational management.

Period:12 months (*) Updated annually
*Schedule will be discussed at the initial hearing depending on the size of the organization.

Implementation content:On-site inspection, hearing, inventory of work, division of roles between leaders and staff, creation of work descriptions, improvement of staff knowledge level through education menu, feedback after work

キャリアアップ支援コンサルティング

このメニューは職員の資格によるキャリアップ、組織の帰属意識を醸成するコンサルティングです。資格をもった職員を採用するのはこんごますます難しくなることが予想されます。さらに最近では転職市場も売り手市場になっているので、せっかく現場に溶け込んだベテラン職員が離職することもあり、多くの経営者にとって頭の痛い課題になっています。給与・報酬などで職員に報いる方法もありますが原資には限りがある為、職場づくり・キャリアアップによる職場づくりが欠かせません。

このコンサルティングメニューでは、職場での研修体系や介護福祉士受験講座など職員のキャリアアップを伴に考え、給与のみではなくキャリアアップを明示することで、職員一人一人のやりがいを育てることを目座います。

期間:6か月(※)
※組織規模に応じ初回ヒアリングでスケジュールを検討します。

実施内容:職員インタビュー、キャリア相談、現地訪問、教育メニュー(キャリアアップ)リーダーと職員の役割分担(※1)、業務記述書作成(※2)、
※1、※2就業規則などがあれば作成ではなくブラッシュアップなどを行います。

主な対象者

特別養護老人ホーム、老人保健施設、居宅介護支援事業所、訪問介護、訪問看護、通所介護、認知症生活介護等の介護保険事業者・社会福祉協議会・農業協同組合・障がい事業者・歯科、老人病院等高齢者関連の医療事業者に実績有

無料介護相談

まずは初回無料です。コンサルティングの進め方、セミナーなどについては、ご相談させていただきます。